Derkovits Gyuláról
Festő, grafikus. Apja műhelyében
asztalosmesterséget tanult. Korán kezdett rajzolni, majd egy címfestő festeni tanította.
Az I. világháborúban bal karja megbénult. 1916-tól Budapesten élt. 1917-ben a
Ma szerkesztőségében kiállították rajzait. Ezután Vedres Márk javaslatára
Kernstok Károly szabadiskolájában sajátította el a festészet és rézkarc
ismeretét. 1916-18 között főleg ceruza- és tusrajzokat készített. 1922-ben a
Belvederében rendezett gyűjteményes kiállításával zárult első festői korszaka.
|
|
Derkovits Gyula: Barkás csendélet
Derkovits
Gyula: Mi ketten 1927.
1923-26 között Bécsben készült műveiben a
német expresszionista festészet hatása mutatkozik. 1925-ben Bécsben mutatta be
Menekülők c. festményét, 1927-ben az Ernst Múzeumban rendezett kiállítást.
Bécsi politikai élményeinek hatása 1928-29 között jelentkezett festészetében.
Ebben az időben kapcsolódott be intenzíven az illegális kommunista párt
munkájába, ekkor készítette grafikai fő művét, az 1515 c., a Dózsa-féle
parasztfelkelés által ihletett fametszetsorozatot.
Utolsó festészeti korszakát Végzés (1930),
Alvó (1932), Végzés (1932), Vasút mentén (1932), Anya (1934) c. művei
képviselik. 1931 körül Dózsa-sorozatát rézkarcba vitte át. A nyomor és betegség
korán vetett tragikus véget életpályájának.
|
|
|
Derkovits Gyula: Halárus, 1930. Derkovits
Gyula: Utolsó vacsora, 1922.
Derkovits Gyula: Halas csendélet, 1929.
Derkovits Gyula
művészete az expresszionizmus nagy áramlatába kapcsolódott, de élete utolsó
éveiben teljesen egyéni formanyelvet teremtett magának, a szigorú
képszerkesztés, a lírai színvilág és az ihletett emberábrázolás remek
ötvözetét.
|
|
|
Derkovits Gyula: Szőlőevők, 1929. Derkovits
Gyula: Végzés, 1930. Derkovits
Gyula: Nemzedékek 1932.
|
|
Derkovits Gyula: Híd télen 1933. Derkovits
Gyula: Vasút mentén, 1932.
Derkovits
Gyula: Halottsiratás 1924.
(Szombathely,
1894. április 13. – Budapest, 1934. június 18.): festő és grafikus,
posztumusz Kossuth-díjas, a két világháború közötti magyar festészet egyik
legnagyobb alakja. Autodidakta. 1918-19-ben Kernstok Károly esti iskolájában és
nyergesújfalui nyári kolóniáján tanult.
Legkorábbi
képein (Öregasszony, Hazafelé, 1920) a „szegény ember” témát még bizonyos
szentimentális idealizmussal kezelte. Eszméire hatással voltak a kommunizmus tanai,
a Tanácsköztársaság tapasztalatai, de Ady Endre és József Attila költőisége is.
Az 1920-23-ból származó képei idilli
jeleneteket ábrázoló kompozíciók. (Koncert, 1921-22; Nagy fa alatt, 1922).
Egyes képek (Utolsó vacsora, 1922; Püspüksüveges önarckép, rézkarc, 1921) arról
tanúskodnak, hogy Cezanne és Marées, valamint a korai kubizmus tanításai
közvetítők révén eljutottak hozzá, de arról is, hogy a művész világmegváltó
prófétai szerepének gondolatát, amely a német expresszionizmusban bontakozott
ki, szintén magáévá tette.
1923-25-ben bécsi emigrációja idején képeinek
labilis talpon álló harmonikus egyensúlya megbomlott. Egyúttal formai eszközei
megsokszorozódtak, változatossá váltak. Az ember lelki szélsőségei, szenvedélye
és szenvedése, magánya és közösségkeresése jelenik meg alakjai magatartásában
és helyzetében, de ugyanakkor a konkrét magyar társadalmi valóságra is utal:
háborúra, fehérterrorista gyilkosságra, nyomorra, kitaszítottságra
(Halottsiratás, Lovasok, 1924).
Ez a hang egy ideig, 1926 utáni hazaköltözése
után is uralkodó, de 1927-30-ban képein nagyfokú formai és színbeli tömörülés,
formai összpontosítás és tartalmi transzpozíció ment végbe, amelynek során
meghatározta a maga helyét a környező társadalomban. (Kettős önarcképek sora
1927-től, Szőlőevő, 1929, ekkor készült drámai hatású grafikai fő műve a
Dózsa-fametszetsorozat is.)
1930-34 utolsó alkotói periódusa. Az „én és a világ” felosztás
olyan univerzummá bővül, amelyben a proletár és a polgár drámai élethalálharca
folyik. Derkovits legszemélyesebb élményeiben élesen megnyilvánulnak kora
feszült szociális problémái. Témái kifejező kivágásokban és társításokban, a
szimbolikus, indulati és érzelmi tartalmat sugalló színekben jelennek meg. A
periódus fő művei: Végzés, 1930; Nemzedékek, 1932; Híd télen, 1933; Dunai
homokszállítók, 1934.
Derkovits Gyula festészetében, melyben elvont
és konkrét absztrakció és realitás szélső és feszült pontjai egyesültek,
egyedülálló volt kora művészetében világviszonylatban is. Időszerűsége ma is
érvényes, mert olyan példát állít az őt követő művészgenerációk elé, amelyben a
formai alapvetés minden esetben a belső tartalmi indítékokat, a szociálisan
érzékeny látásmódot és az aktív képalkotást támasztja alá.
Derkovits Gyula nemcsak festő, hanem kiváló
rajzoló, grafikus, sőt, szobrász is volt. Rajzaiban az 1920-as évek során
festői, a harmincas években rendkívül finom vonalas hatásra törekedett.
Megalkuvás nélküli életművének teljes elismerése csak a nyomor és a nélkülözés
okozta korai halála után következett be. Képeinek legjelentősebb darabjai a
Magyar Nemzeti Galériában és a Kiscelli Múzeumban láthatók.
(Irodalom: Művészeti
lexikon, Akadémia Kiadó, Bp, 1965,
http://www.hung-art.hu/index-hu.html)